Vid inflytt

Ansöka om parkeringsplats, carport eller garage
Du som bor eller kommer att flytta in i Brf Vita Husen kan ansöka om en bilplats (parkering, carport eller garage) genom HSB. Observera att det kan vara flera månaders kö. Det går att ansöka om en p-plats redan innan man flyttat in, men kötiden räknas först från inflyttningsdatum.

Tänk på att vara tillgänglig på din e-post/telefon eftersom du tas bort från kön om du inte svarar i tid eller efter upprepade kontaktförsök.

När du tackar ja till en bilplats åker du ut ur kön, och måste ansöka på nytt om du vill ha en till plats.

Hemförsäkring och bostadsrättstillägg
Alla hushåll måste ha en hemförsäkring. Föreningen har dock ett kollektivt bostadsrättstillägg genom Trygg Hansa som gäller för alla lägenheter, så du behöver inte ha något bostadsrättstillägg i din hemförsäkring.

Hushållsel
Samtliga lägenhetsinnehavare betalar själva för den hushållsel som man förbrukar. Detta innebär att lägenhetsinnehavaren själv är ansvarig för att ha ett giltigt avtal med nätleverantör samt förbrukningsleverantör.

Viktigt är att nyinflyttade tecknar avtal i god tid innan inflyttning så att nätleverantören inte kopplar ur befintlig installation i samband med att gamla ägaren flyttar från lägenheten. I samma veva bör man förstås även anmäla ev. utflytt från tidigare boende, så man inte får betala för någon annans elförbrukning.

Nätleverantör i vårt område är Vattenfall områdeskod DRV. Observera att man aktivt måste teckna ett elavtal för elproduktion (med valfritt elbolag), annars får man ett oförmånligt ”tillsvidareavtal”.

Bredband, TV, telefoni
OBS! Föreningen håller på att omförhandla avtalet med ComHem och har tagit in anbud från andra bolag. Avtalet är uppsagt från 2021-09-30. Därför bör man inte binda upp sig på långa bindningstider hos ComHem. Om föreningen skulle byta bredbandsleverantör så kommer även gruppavtalsrabatten på bredbandet att försvinna, dvs abonnemangen som idag kostar ”0 kr/mån” börjar kosta pengar.

Föreningen har idag ett gruppavtal på bredband (100/10 Mbit/s) och fast telefoni från ComHem. Det ingår som en extra avgift på 93 kr/mån för alla lägenheter, oavsett om man använder det eller ej. Eventuella tilläggstjänster och samtalstaxa betalar du dock själv på en separat faktura från ComHem. För att beställa bredbandet/telefonin kontaktar du ComHem.

I husen finns det dels ett äldre bredbandsnät via kabel-TV (FiberKoax) och dels ett nyare bredbandsnät via FiberLAN. När du beställer bredband från ComHem kan du välja vilket av dessa bredbandsnät du vill använda. TV:n går dock alltid via kabel-TV-nätet. OBS! Det tillkommer startavgift om du väljer att använda bredbandet via kabel-TV-nätet (FiberKoax).

Uttaget för kabel-TV sitter vardagsrummet (vissa lägenheter kan ha flera uttag), och uttaget för FiberLAN sitter i hallen, med undantag för lägenheter på Vallavägen 207-229 där det sitter i köket. FiberLAN-uttaget sitter nertill bakom en dosa märkt ”Hexatronic” eller ”Bredbandsbolaget”. Läs mer här om hur du öppnar FiberLAN-dosan.

Tips: Väljer du bredband via FiberLAN så slipper du startavgiften och får en kortare bindingstid.

Från och med den 8 september 2020 kommer ComHem att släcka ner de analoga sändningarna i kabel-TV nätet, samt radio via uttaget. Om du får en varningstext på TV:n behöver du ställa om till digital mottagning via kabel-TV (så kallad DVB-C). Har du en äldre eller billigare TV-apparat kanske den bara kan ta emot digitala sändningar via antenn, eller helt saknar digitalmottagare. I så fall behöver du köpa en digitalbox med stöd för DVB-C. Mer information finns på ComHems hemsida om digitaliseringen.

Kvittera ut nycklar och nyckelbricka
När du flyttat in kan du kvittera ut nycklar och nyckelbricka till gemensamma utrymmen (tvättstuga, bomnyckel m.m.). Lägenhet 135 och 136 har utöver detta en speciell källarnyckel, eftersom förrådet ligger i port 183 istället för den egna porten. Kontakta styrelsen för utkvittering av nycklar.

Lösenord till boendesidorna
Glöm inte att skaffa ett lösenord för att komma in på boendesidorna. Det gör du genom att kontakta styrelsen.

Tänk på att olika typer av ärenden sköts av olika personer i styrelsen, så skicka gärna separata meddelanden för olika sorters ärenden.